Har alla förstått innebörden av SSF antidopingkontrakt?
RF utreder nu giltigheten i SSF antidopingkontrakt 2012, och jag berör inte den delen här, se inlägg om det på annan plats: www.jonkoping-styrkelyft.com
Jag tror att tyvärr har inte många som skrivit på de vid årsskiftet påtvingade kontrakten från SSF satt sig in i vad kontraktet egentligen innebär. Jag har nu ägnat flera dagar åt att läsa igenom alla regler och stadgar som har koppling till antidopingverksamhet i allmänhet, och SSF antidopingkontrakt 2012 i synnerhet. Det förvånar mej att så få öppet reagerar mot sättet som kontrakten INFÖRDES på (med felaktiga ingångsvärden) INNEHÅLLET i kontraktet och KONSEKVENSERNA som kan komma att drabba dej eller din förening.
Jag tror att:
1) Många har inte förstått HUR de skulle kunna drabbas vid ett eventuellt positivt dopingfall eller där föreningen glömt att skriva ett SSF-antidopingkontrakt med aktuell lyftare, läser man noga texten i kontrakten så ser man att SSF styrelse har givit sig en enorm makt att bestraffa och utöva sanktioner mot såväl enskilda lyftare som föreningar.
2) De flesta har nog inte satt sig in i stadgar eller tävlingsregler och förstår därför inte att de blivit överkörda av SSF styrelse vid införandet av dessa kontrakt.
3) Man saknar förmåga att driva frågor som dessa och/eller man bryr sig inte. Det är ju tack vare föreningars och enskildas passivitet som SSF kunnat införa konstiga regler som tex SM/RM, felaktiga åldersgränser för veteraner m.m. (Genom motioner till årsmötena har vi lyckats få bort flera impopulära beslut, och det visar ju att det trots allt finns en opinion mot flera av de regler som SSF infört)
Antidopingverksamhet är MYCKET VIKTIG men det måste följa de normer och regler som även tillgodoser enskilda och föreningars rättssäkerhet, antidopingverksamhet får ALDRIG ske på godtyckliga grunder.