Måste faktiskt tvivla på att du jurist Herr Dummerjöns:
- en jurist skulle knappast skriva anonymt här av "rädsla för repressalier" Hur skulle det fungera i ett rättsärende ?
- din uppenbara brist i det svenska skriftspråket. Man skriver inte "dem" när man menar " dom".
Den som jag skulle kunna tänka mig är jurist är i så fall Mats Larsson som skriver på det "obskyra" forumet.
Vet du vad obskyr betyder ?
fniss, fniss, dom är talspråk icke skriftspråk. Ibland blandar även jag ihop dem och de. Det finns dock några enkla regler.
Ibland är det svårt att veta om man ska använda subjektsformen de eller objektsformen dem. Då kan man pröva att byta ut de/dem mot vi/oss. Grundregeln är att där man väljer vi ska man också välja de: Vi/de har inte gjort något fel. Och omvänt, där man väljer oss ska man också välja dem: Oss/dem har han aldrig brytt sig om.
Skönt att man har anmält kontraktet till RIN som är en av de som har godkänt kontrakten.
Sedan upptäckte jag att jag inte har varit tillräckligt tydlig med stolpen. Det var inte något frågetecken jag var ute efter. Kontraktet kan vara ogitligt. Det är en milsvid skillnad melland ogiltigt och olagligt. Att påstå att något är olagligt är att påstå att någon begår ett brott. Det får helt andra konsekvenser än om man påstår att kontraktet är ogiltigt. Därav min rekomendation att plocka bort olagligt...