Jag ska kanske ytterligare klargöra mig, eftersom det tydligen är så att min (finlands)svenska är lite svår att förstå.
Man kan stå på en människas sida rent generellt, men ändå tycka att samma människa handlat felaktigt och borde straffas för detta. På samma sätt står jag generellt på Damirs sida, men anser att han handlat fel på JEM och att han borde få ett straff för detta. Ifråga om hans beteende på JSM är jag mera osäker, men fallet har anmälts till disciplinsnämnden och kommer (förhoppningsvis) att behandlas där.
Rent allmänt anser jag att en människa - vilken som helts - som gjort sig skyldig till något regelbrott kan eller ska straffas för det. Rent allmänt anser jag att straffet 1) ska vara i prportion till regelbrottet (samt att förmildrande resp försvårande omständigheter ska beaktas då straffet bestäms),2) ska vara rättvist (motsvara de straff andra för för liknande regelbrott) samt 3)ska följa de regelverk som finns. Detta gäller i ett rättssamhälle ALLTID, oberoende om den som gjort sig skyldig till regelbrottet är min adept eller inte (eller om det skulle vara jag själv).