JSK FORUM - DIN RÖST PÅ NÄTET.!

OBS! Inskrivna texter - anonyma eller inte, och som anses bryta mot normal netikettsed kommer att tas bort. Webmaster JSK

Forum: JSK FORUM - DIN RÖST PÅ NÄTET.!
Start a New Topic 
   Board|Threaded
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Frågan om påföljder tas upp på nytt.!

Visst är jag bDamirs tränare. Ändå är det en smula märkligt att så många tycker att jag försvarar honom. Jag är helt överens med dem som tycker att Damir handlat fel och att han borde straffas för sitt beteende. Jag håller också med om att alla som gjort fel rent allmänt - och i detta fall Damir - borde stå för det efteråt.

När jag tidigare kritiserat landslagsledarna på JEM dels för att de inte kunnat hantera situationen under EM-resan och dels för att deras åtgärd att utan föregående varning dels stänga av Damir från tävlande och dels ändå hålla honom kvar på tävlingsorten, så innebär denna kritik inget försvar för Damirs beteende. Landslagsledningen har varit inkompetent OCH Damir borde ha uppfört sig bättre.

När jag ifrågasätter ett bötesstraff till Damir så är det inte för att försvara honom. Damir har uppfört sig på ett sätt som alldeles väl kan bestraffas. Jag ifrågasätter bötesstraff, därför att det kan bli svårt att genomdriva det om bötesstraff inte särskilt nämns i klubbens stadgar.

Som Björn skriver kan man inte förutse alla typer av förseelser då man gör upp en klubbs stadgar. Därför är det ytterst viktigt att klubbstyrelsen bestämmer straff som så långt som möjligt följer gängse praxis samt dessutom med säkerhet är i enlighet med alla gällande regelverk. På det viset har klubben lagen på sin sida, och kan lättare ge rättvisa straff i framtida situationer som inte är förutsedda.

Det borde vara en självklarhet i ett rättssamhälle att bestraffningar alltid följer de lagar och regler som finns. Det tycker jag alldeles oberoende av om de som straffas är mina adepter eller inte. För övrigt har jag i ett tidigare inlägg visat på den eventuella möjligheten att utesluta Damir ur klubben.

Visst står jag på Damirs sida, men det hindrar mig inte från att 1) inse att han gjort fel eller 2) anse att han ska behandlas enligt de regler som finns.